منوی دسته بندی

سبد خرید شما خالی است.

نشنال اینترست: جنگ میان آذربایجان و ایران به آتش گسترده در منطقه منجر خواهد شد

در چارچوب تلاش تبلیغاتی و رسانه ای مراکز غربی و صهیونیستی برای تشجیع و تحریک باکو به تداوم اقدامات ضدایرانی، مقاله “نشنال اینترست” آمریکا  به قلم تاراس کوزیو و تحت عنوان ” جنگ میان آذربایجان و ایران به آتش گسترده در منطقه منجر خواهد شد”، در سایت “ینی مساوات” باکو نیز بازنشر یافت.

در این مقاله برای تشجیع و تحریک باکو به تداوم اقدامات ضدایرانی و وادار کردن ایران به واکنش، چنین آمده است: « ایالات متحده باید با پیوستن به اسراییل، باید از محور ترکیه – آذربایجان – پاکستان که در قفقاز جنوبی و در کل خاورمیانه(!) در مقابل ایران و روسیه توازن ایجاد می کند، حمایت کند. تهران، بزرگترین مانور نظامی خود را در 30 سال اخیر در مرز با آذربایجان برگزار کرد. تهدیدات نظامی ایران علیه آذربایجان به تدریج تشدید می شود. آذربایجان که پس از پیروزی در جنگ دوم قره باغ، احساسات وطن پرستی اش تقویت شده است، در مقابل خطر ایران آماده می شود.»

در این مقاله افزوده شده است : « درگیری نظامی بین ایران و آذربایجان باعث شعله ور شدن منطقه خواهد شد. با توجه به اینکه ترکیه با امضای بیانیه شوشا در ژوئن یک پیمان امنیتی با باکو امضا کرد ، می توان گفت که در این صورت ، ترکیه از آذربایجان حمایت خواهد کرد. پاکستان ، متحد ترکیه و آذربایجان نیز فشار نظامی خود را در مرز شرقی ایران افزایش خواهد داد. ارمنستان که نمی خواهد شکست را بپذیرد ، می تواند از جنگ آذربایجان و ایران استفاده کرده و جنگ جدیدی را برای قره باغ آغاز کند تا قلمروهایی را که ناسیونالیست های ارمنی آن را “ارمنستان شرقی” می نامند ، پس بگیرد. البته شعله ور شدن منطقه برای سیاست امنیتی روسیه در قفقاز جنوبی مضر خواهد بود ، زیرا می تواند عملیات به اصطلاح ” صلح بانی” روسیه در قره باغ را به خطر بیندازد. همچنین بعید به نظر می رسد که در صورت مشارکت متحدان منطقه ای روسیه ،ایران و ارمنستان در این جنگ ، کرملین بی طرف باقی بماند.»

در این مقاله تحریک آمیز نشریه آمریکایی افزوده شده است: « نگرش تهاجمی ایران به آذربایجان چیز جدیدی نیست. در سال 2007 ، الهام علی اف تاکید کرده بود که  ایران یک “مشکل جدی” برای جهان است و این کشور را به  “حیوان وحشی که باید در کُنجی تحت فشار قرار گیرد” تشبیه کرده بود. رئیس جمهور آذربایجان همچنین گفته بود که “هیچ سازوکار بین المللی موثری در برابر تهدید ایران وجود ندارد.”»

مقاله نویس آمریکایی افزوده است : « در ماه گذشته ، ایران پس از توصیف آذربایجان به عنوان “موجود صهیونیستی” بزرگترین رزمایش نظامی خود را در 30 سال گذشته در مرز آذربایجان برگزار کرد. سعید خطیب زاده ، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: ایران “حضور موجود صهیونیستی (اسرائیل) در نزدیک مرزهای خود را تحمل نخواهد کرد و اقدامات امنیتی لازم را انجام خواهد داد.” ماتیو برایزا ، سفیر سابق آمریکا در آذربایجان ، گفت که ایران ناراحتی اش از برگزاری مانور سه کشور در مجاورتش را “بدون ابراز احساس دشمنی” به نمایش گذاشت. در پاسخ به این، سومین رزمایش نظامی در دو ماه گذشته آغاز شد. ترکیه و آذربایجان در اوایل اکتبر ، تمرینات نظامی خود را در نخجوان ، منطقه آذربایجانی تحت فشار بین ارمنستان و ایران تحت عنوان “برادری خلل ناپذیر” شروع کردند.»

به نظر این نویسنده آمریکایی، پنج عامل بر وخامت روابط ایران با آذربایجان تأثیر می گذارد:

« اولین عامل مشارکت امنیتی آذربایجان با اسرائیل است. سرلشکر حسن فیروزآبادی ، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران ، آذربایجان را در سال 2009 به دلیل اجازه دادن به شیمون پرز ، رئیس جمهور اسرائیل برای سفر به باکو تهدید و آذربایجان را به دلیل اجازه دادن به دخالت رژیم صهیونیستی در امور داخلی جمهوری آذربایجان سرزنش کرده بود و  مدعی شد که این امر “خلاف احکام اسلام” است. اگرچه اتحاد امنیتی آذربایجان شیعه با اسرائیل غیرعادی  و بی نظیر است ، باکو نیز بارها تاکید کرده است که همکاری ایران با ارمنستان مسیحی که “سرزمین های آذربایجان را اشغال کرده است” “با همبستگی جهان اسلام در تضاد است”.  گزارش اطلاعاتی ارسال شده توسط سفارت آمریکا در باکو نیز به این نکته اشاره کرد: “ایران هرگز اشغال سرزمین همسایه شیعه خود (آذربایجان) را توسط همسایه مسیحی خود محکوم نکرده است.” در نشست  سران حیدر علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان و محمد خاتمی ،رئیس جمهور ایران در ماه مه 2002 ، وی از محکومیت اشغال ارمنستان توسط سرزمین های آذربایجان خودداری کرد و گفت: “ارمنستان اسرائیل نیست و آذربایجان فلسطین نیست.”»

مقاله نویس آمریکایی ادعا کرده است : « اگرچه اکثریت جمعیت ایران و آذربایجان شیعه هستند ، اما تفاوت قابل توجهی بین این کشورها وجود دارد: آذربایجان هفت دهه فرهنگ سکولار را در اتحاد جماهیر شوروی به ارث برده و حفظ کرده است. ایران نمی خواهد بپذیرد که هویت سکولار آذربایجان بر فرهنگ ترکیه استوار شده است. ایران از افزایش نفوذ ترکیه در کشور همسایه خود ناامید و عصبانی است. ایران سعی کرد انقلاب شیعه را در آذربایجان گسترش دهد ، اما موفق نشد. در دهه 2000 ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تروریست های القاعده و حزب الله را آموزش داد تا عملیات تروریستی علیه مراکز دیپلماتیک اسرائیل ، آمریکا و غرب ، ایستگاه های پلیس و مدارس را در جمهوری آذربایجان  انجام دهند . براساس این طرح ، باید الهام علی اف ، سفیر اسرائیل ، معلمان یهودی و خاخام هایی که به جامعه یهودیان کوهستانی خدمت می کردند ، هدف قرار می گرفتند! از این طرح نیز جلوگیری شد.»

نویسنده آمریکایی در ادامه ادعاهای بی اساس خود افزوده است : «

عامل دوم (ناراحتی ایران) این است که : ایران نمی خواهد یک دولت شیعی سکولار را در حوزه نفوذ سنتی فرهنگ فارسی بپذیرد. بنیادگرایی شیعه ایران هیچ حمایتی در آذربایجان ندارد.  زیرا مذهب تنها برای یک سوم جمعیت آذربایجان مهم است. در جهان اسلام ، آذربایجان کشوری است که کمترین علاقه را به قوانین شرع نشان می دهد.  تنها 8 درصد از شهروندان این کشور از تصویب شریعت به عنوان یک قانون رسمی حمایت می کنند!

انقلاب اسلامی ایران در آذربایجان با دو مانع دیگر نیز روبرو است: چیزی در جمهوری آذربایجان به عنوان یهودستیزی و آمریکاستیزی وجود ندارد. سازمان های یهودی اسرائیلی و آمریکایی مرتباً آذربایجان را به خاطر دوری از یهودستیزی ستایش می کنند. احساس ناامنی تهران، بخاطر همدلی اقلیت آذربایجانی های داخل ایران با اسرائیل نیز تشدید می شود. دلیل این امر این است که “آذری ها” در ایران معتقدند سلاح های مدرن داده شده  از سوی اسرائیل و ترکیه به آذربایجان نقش ویژه ای در پیروزی نظامی باکو بر ارمنستان دارد. همانطور که نماینده اقلیت آذربایجانی ایران به صورت ناشناس به گوناز تی وی که منافع مردم آذربایجان در ایران را نمایندگی می کند، نوشت: “کسانی که با رژیم ایران مخالف هستند دوستان ما (آذربایجان) هستند”.

آذربایجان سکولار که روز به روز در حال مدرن شدن است ، راهی جایگزین برای مخالفان رژیم ایران نشان می دهد. همانطور که اوکراین دموکراتیک ، به مخالفان ولادیمیر پوتین روحیه می دهد!»

ینی مساوات به نقل از ادعاهای بی اساس مقاله نشنال اینترست افزوده است : « عامل سوم،  ترس ایران از تجزیه طلبی در میان اقلیت آذربایجانی است که بیش از یک چهارم جمعیت ایران را تشکیل می دهد (در واقع نویسنده اشتباه می کند – نیمی از جمعیت ایران آذربایجانی هستند – ویرایش ینی مساوات). اقلیت آذربایجانی از باکو در جنگ قره باغ 2020 حمایت کردند که این امر با حمایت تهران از ارمنستان در تضاد کامل بود. در سال 2021 ، “سازمان دفاع از دموکراسی” در واشنگتن که با دولت ترامپ ارتباط نزدیک داشت ، و “مرکز مطالعات راهبردی بگین- سادات” اسرائیل خواستار “تجزیه داخلی” ایران (یعنی حمایت از جدایی طلبی قومی در ایران) شدند.»

نویسنده آمریکایی نشنال اینترست در ادامه مقاله تحریک آمیز خود برای تشدید خصومت ورزی باکو ضد ایران افزوده است : « چهارمین عامل ، افزایش نفوذ ترکیه بر آذربایجان است. در طول سی سال گذشته ، زیرساخت های اقتصادی و انرژی آذربایجان به طور قابل توجهی توسعه یافته است و آذربایجان را به کشوری برتر  در بین سه کشور قفقاز جنوبی تبدیل کرده است. به عبارت دیگر ، آذربایجان مسیری را طی کرده است که ایران آن را دوست ندارد! بر اساس گزارش سفارت  آمریکا در باکو، “لازم است درک شود که به دلایل متعدد ، ایران بطور واقع گرایانه نمی تواند علاقه ای  به تقویت آذربایجان نشان دهد. تهران اهداف خاصی برای امنیت ملی و تمامیت ارضی  خود دارد و بنابراین هرگز اجازه نمی دهد آذربایجان مستقل تقویت شود! ”

در این مقاله همچنین ادعا شده است که ایران ناراحت است که جمهوری آذربایجان به پلی برای نفوذ ترکیه در منطقه آسیای میانه تبدیل می شود.

“ائل بیگ حسنلی”، شهروند مهاجر جمهوری آذربایجان در اروپا که از تبلیغاتچی های حکومت باکو در غرب است، این مقاله نشنال اینترست را برای ینی مساوات ترجمه کرده و لینک مقاله به زبان  اصلی را نیز منتشر کرده است.

https://nationalinterest.org/blog/buzz/azerbaijani-iranian-war-will-lead-regional-conflagration-195008

https://musavat.com/news/iran-azerbaycan-gerginliyi-dunya-mediasinda-tehrani-qezeblendiren-5-amil_835711.html

admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *