منوی دسته بندی

سبد خرید شما خالی است.

سفرای اسرائیل در باکو گرد هم می آیند

الخان شاهین اوغلو از اندیشه ورزان اندیشکده ترند در تحلیل خود در این باره می نویسد: در روزهای 16 تا 18 ژانویه، نشست هماهنگی سفرای اسرائیل در کشورهای اوراسیا با حضور مقامات عالی رتبه وزارت امور خارجه اسرائیل در باکو برگزار می شود.
چند سال پیش سفرای اسرائیل در کشورهای مختلف در مسکو نشستی برگزار کردند. این بار مسکو به دلیل جنگ اوکراین انتخاب نشد، باکو ترجیح داده شد.
سفرا در باکو در مورد چند موضوع گفتگو خواهند کرد. سفرا در مورد جنگ روسیه و اوکراین و سیاست منطقه ای ایران تبادل نظر خواهند کرد. در این نشست در باکو، تقویت روابط اسرائیل با کشورهای مسلمان نیز مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر جدید اسرائیل با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه شراکت دارد. بر خلاف دولت سابق اسرائیل، بنیامین نتانیاهو تجاوز نظامی روسیه به اوکراین را محکوم نخواهد کرد، اما سیاست بی طرفی را دنبال خواهد کرد. الی کوهن، وزیر امور خارجه جدید اسرائیل، روز 3 ژانویه با همتای روسی خود، سرگئی لاوروف، تلفنی گفتگو کرد. یایر لاپید، وزیر امور خارجه سابق اسرائیل، پس از آغاز درگیری ها در اوکراین، با همکار روسی اش تماس نگرفته بود. به گفته کوهن، اسرائیل در هر صورت به ارائه کمک های بشردوستانه به اوکراین ادامه خواهد داد.
تصادفی نیست که وزارت امور خارجه اسرائیل باکو را به عنوان محل ملاقات سفرای خود در کشورهای اوراسیا انتخاب کرد. اول اینکه آذربایجان شریک اصلی اسرائیل در قفقاز جنوبی است. اسرائیل همچنان به فروش تجهیزات نظامی مدرن به آذربایجان ادامه می دهد. اسرائیل با هزینه خود 40 درصد نفت مورد نیاز ش را از آذربایجان تامین می کند. ثانیاً اسرائیل روابط متشنج ایران و آذربایجان را از نزدیک زیر نظر دارد. هدف قرار دادن اسرائیل و آذربایجان توسط رژیم ایران به طور اجتناب ناپذیری باعث تسریع روابط بین تل آویو و باکو شد. ثالثاً تصمیم آذربایجان برای افتتاح سفارت در اسرائیل در پایان سال گذشته بر انتخاب باکو به عنوان محل ملاقات وزارت امور خارجه اسرائیل تأثیر گذاشت. چهارم، شرکت های اسرائیلی می خواهند در کار بازسازی قره باغ شرکت کنند. این عامل بین دو کشور نیز سیاسی و اقتصادی است و رابطه را تقویت خواهد کرد.
عوامل دیگری نیز وجود دارد که تقویت روابط آذربایجان با اسرائیل را مهم می کند. یک لابی قوی یهودی در ایالات متحده و چندین کشور اروپایی وجود دارد. روابط نزدیک آذربایجان با اسرائیل حمایت لابی یهودیان جهان از آذربایجان را تضمین خواهد کرد. این امر از آن جهت حائز اهمیت است که لابی ارمنی در کشورهای مختلف و مراکز تحت نفوذ آنها به فعالیت های تحریک آمیز خود علیه آذربایجان و راه اندازی جنگ اطلاعات نادرست علیه آذربایجان ادامه می دهند.
آذربایجان در مبارزه با لابی ارمنی به حمایت لابی یهودی نیاز دارد.
روابط نزدیک آذربایجان با اسرائیل تأثیر مثبتی بر روابط رسمی باکو با واشنگتن خواهد داشت. واشنگتن شرکای اسرائیل در منطقه را شریک ایالات متحده می داند. آذربایجان به آمریکا برای ادامه مواضع متعادل خود در گفتگو با ارمنستان نیاز دارد.

admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *